Yoga weekend retraites en vakantie retreats

Ervaar de diepe werking van yoga door een paar dagen volle overgave aan yoga practice, gezonde voeding en ontspannen aanwezig zijn in de natuur. Alleen de beste door ons geselecteerde yoga docenten begeleiden ruim 30 yoga weekend retreats, 10 yoga week retraites en 5 yoga vakantie programma’s per jaar. Bij ons vindt u Hatha, Vinyasa, Vinyasa Flow, Yin yoga, Yin & Yang, Ashtanga Vinyasa, Dru, Anusara, Do-in, Iyengar, Restorative, Chakra yoga, Acro, Yoga Nidra en meer. Hieronder lees je meer over de verschillende yoga vormen.

 

Tijd voor jezelf! Tijd om een stapje terug te doen. Je laat het dagelijkse leven even los, met alle zorgen om en het zorgen voor. Je verbindt je weer met jezelf, zodat je kunt ervaren wat belangrijk voor je is en wat niet. Je leert (weer) goed voor jezelf te (laten) zorgen zodat je op kunt laden en daarna weer volop in het leven kunt staan. Je luistert naar je hart en laat haar de richting wijzen. (Tekst uit een blog van Irina Verwer)

Al ruim 10 jaar organiseren wij yogareizen en weekenden in Nederland en West-Europa. Wij werken met een team van professionals met gevoel voor onze gast. Vele ervaren en gediplomeerde yoga docenten die ons persoonlijk raken met hun inspirerende lessen. Ook de masseurs en behandelaars hebben we geselecteerd op kwaliteit en uitstraling. De maaltijden worden bereid door een gewaardeerd team van chef-koks die alles ter plekke vers bereiden. En tenslotte voldoen de locaties aan onze kwaliteitseisen, omdat we alle accommodaties en het locale personeel zelf persoonlijk een paar dagen beleven.

 

Alle bestanddelen van jouw retraite worden dus door ons persoonlijk geselecteerd en daardoor kunnen wij je dit vanuit ons hart aanbieden. Met een aantrekkelijk prijs-kwaliteit verhouding. Al voor € 250 boek je een volledig verzorgd all-in weekend.  

Lichaam en geest verbonden

We doen en moeten zoveel, we werken vaak zo hard en vergeten dan te rusten in het grotere geheel. Terwijl dit zo belangrijk is om je succeservaringen ook werkelijk toe te laten en als bron voor een volgende stap te gebruiken. Je lichaam is een belangrijk instrument om je persoonlijke effectiviteit te vergroten. 

Een retreat of vakantie met yoga en meditatie geeft je de mogelijkheid om je lichaam en geest weer te verbinden en die belangrijke rust te nemen. Meerdere dagen practice is nodig om het ritme van je hoofd los te laten en het ritme van het hart te gaan volgen. En om dit zo mogelijk thuis in het dagelijks leven weer toe te passen. Een weekend voor jou is een stap naar jouw persoonlijke succes.

FIT body & mind organiseert zo'n 100 yoga programma's per jaar. Weekenden en midweken in Zeeland en vakantie weken in Frankrijk. Klik op ALLE RETREATS hieronder en bekijk alle opties. Met het selecteren van YOGA zie je al het yoga aanbod. 


Wil je weten welke yoga vorm of ander programma bij je wensen of behoeften passen in deze fase van je leven of als je vragen hebt over onze bezoekers, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

YOGA BLOGS

VORMEN VAN YOGA

Acroyoga

is een unieke combinatie van 3 traditionele disciplines en vindt zijn oorsprong in de spirituele beoefening van yoga, de hartverwarmende ontspanning van Thaise massage en de dynamische kracht van acrobatiek, op een speelse manier.

 

Een les acroyoga betekent verbondenheid, vertrouwen en plezier. Via deze unieke drie-eenheid van yoga, massage en acrobatiek, is de kans groot dat je een magische verbinding ervaart. Verbinding met jezelf en de ander, stabiliteit en overgave, spel en vertrouwen.

Geschikt voor alle niveaus en leeftijden. 

Anusara yoga

is een snel groeiende Hatha yoga stijl die in 1997 opgericht is door amerikaan John Friend. Deze combineerde hatha yoga met een non-dualistische filosofie die uitgaat van het goede in het leven en in de mens.

 

"Anusara" betekent letterlijk "meegaan in de stroom van de grotere Energie" en "het volgen van je hart." Deze hart georiënteerde yogastijl heeft uitlijningsprincipes die gebaseerd zijn op bio-mechanische wetenschap en wordt gekenmerkt door een open gemeenschap van mensen die met plezier in het leven staan. 

Ashtanga vinyasa

is een dynamische vorm van yoga. Een combinatie van fysieke inspanning, ademhaling en concentratie. In het Westen is hieruit de poweryoga ontstaan. Het focust op yoga houdingen in flow en pranayama (controle van de adem). Kracht, uithoudingsvermogen en zweet zijn unieke aspecten van deze traditionele yoga stijl.

 

Door het activeren en circuleren van prana (energie) door het hele lichaam wordt het zenuwstelsel versterkt en tegelijkertijd gereinigd. Een regelmatige en gedisciplineerde beoefening van Ashtanga yoga brengt stabiliteit van lichaam en geest. 

Chakra yoga

is een yogavorm waarbij de energetische uitwerking en het in balans brengen van de chakra's centraal staan. De oefeningen en houdingen zijn er op gericht om chakra's te openen, wat onlosmakelijk doorwerking heeft in gedrag, staat van zijn en dagelijks leven. Elke chakra yogales heeft het karakter en de uitwerking van een healing. De chakra yoga oefeningen werken diep in op het fysieke lichaam, gevoelens en emoties, levenskracht en energie, geven en ontvangen, communicatie, inzichten en intuïtie en spiritueel bewustzijn. De lessen zijn voor iedereen te volgen, zowel voor beginners als gevorderden. De rustige oefeningen waarbij de nadruk op voelen en ervaren ligt heeft een rustgevend en meditatief karakter. De workshop zorgt ervoor dat je daadwerkelijk de chakra energie bewust gaat ervaren, de levenskracht meer gaat stromen, blokkades worden opgelost waardoor je je krachtiger en energieker voelt.

Do-In Yoga 

is een meridiaan gebaseerde vorm van Yoga waarin Yin (verstilling) en Yang (activering) elkaar afwisselen. De bewegingen volgen elkaar vloeiend op, in een flow. Je verblijft afwisselend langer in een houding, wat bekrachtigt (letterlijk en figuurlijk), of korter, waarbij alle bewegingen van houding naar houding aan elkaar geregen worden. De oefeningen zijn bedoeld om de levens-energie (Qi) in de meridianen door te laten stromen. Meridianen zijn energiebanen die door het lichaam stromen en de organen voeden. Deze werken vooral helend op emotioneel niveau, ze zijn allen gekoppeld aan een kern-emotie. Naast strekkingen, maken ook drukpunt-, energie-, kracht-, balans- en partner- oefeningen onderdeel uit van de Do-In Yoga. Binnen Do-In Yoga staat de Hara (onderbuik) centraal. Dit is de plek waar we draagkracht en aansturing vinden. Vanuit de draagkracht van de Hara, wordt het hart verwarmd (onrust verdwijnt) en het hoofd verlicht (geeft helderheid in het denken). Do-In Yoga is een vorm van lichaamsgericht energiewerk. Door tegelijkertijd speels en bedachtzaam het lichaam te bewegen, verbind je het fysieke (aardse, yin) met het energetische (hemelse, yang). De adem heeft hierin een verbindende rol. 

Dru yoga

is een elegante en krachtige vorm van Yoga, gebaseerd op geleidelijke bewegingen, gecontroleerde ademhaling en visualisatie. Dru Yoga heeft een positief effect op zowel je lichaam, hart en geest. Het verbetert de spieren met kracht en flexibiliteit. Met Dru Yoga bouw je aan een hogere bewustwording van positiviteit, het werkt ontspannend en geeft je hele wezen een nieuwe, frisse impuls.  

Hatha yoga

bestaat uit een systeem van oefeningen om beheersing te krijgen over de geest en vooral het lichaam. In het Westen is deze vorm van yoga het bekendst, waardoor men vaak hatha yoga bedoelt, wanneer men over yoga spreekt. Hatha yoga is een fysieke yogavariant die voor het grootste deel bestaat uit lichaamshoudingen (asana's) en ademhalingstechnieken (pranayama). Meditatie is een voor veel yogi's een belangrijke afronding om de eenheid van lichaam en geest te voelen.

Hatha flow

zet je weer met beide benen (of beter gezegd met 1 been) op de grond. We beginnen met een serie van houdingen (de flow), waarna we naar enkele op zichzelf staande houdingen gaan (de Hatha). Allemaal rondom het thema 'balans'. Geschikt voor beginners en uitdagend genoeg voor gevorderden.

Iyengar yoga

is een actieve, uitdagende en zorgvuldige vorm van hatha yoga. Belangrijk en kenmerkend van Iyengar yoga is het ontwikkelen van kracht, van uithoudingsvermogen en van een correcte lichaamshouding. Dit gaat samen met het verkrijgen van meer lenigheid en van een diepere ontspanning. De staande houdingen zijn zeer belangrijk. De positieve effecten daarvan - zoals het verkrijgen van sterkere benen, verbetering van de algehele conditie en verlichting van pijn in nek, rug en schouders zijn al na een korte tijd oefenen merkbaar. Maar naast al deze positieve effecten is Iyengar yoga ook: meditatie in actie. Iyengar Yoga maakt gebruik van hulpmiddelen, waardoor iedereen (jong en oud, beginner en gevorderde) yoga kan doen.

Kundalini

is een volledige vorm van yoga, meditatie en zang. De oefeningen zijn dynamisch en richten zich sterk op de bewustwording van je eigen bron van levensenergie. Fysiek houdt het je in vorm het maakt je soepel en sterk, geeft ontspanning, nieuwe energie en verbetert je weerstand. De combinatie van yoga, meditatie en het zingen van mantra's brengen je in contact met jezelf als een eenheid. Je hoeft niet bijzonder lenig te zijn om aan de lessen deel te kunnen nemen, je werkt vanuit je eigen realiteit. Kundalini Yoga is een investering in je eigen gezondheid, welzijn en bewustzijn.

 

Sadhana is de ochtend discipline van Kundalini Yoga die dagelijks beoefend wordt door yogi's. Het is een speciale discipline die door Yogi Bhajan (meester in Kundalini Yoga) is gegeven om ons voor te bereiden op de veranderingen en uitdagingen van het dagelijks leven. Het is een discipline van de geest en het lichaam om de ziel te dienen, het houdt de geest helder en is een leidraad voor onze acties. Het reinigt het onderbewuste. Sadhana wordt voor zonsopgang beoefend omdat de stand van de zon naar de aarde dan heel krachtig is voor meditatie. De duur van de complete Sadhana is 2½ u.

Raja yoga

betekent "koninklijke yoga" en is de duizenden jaren oude klassieke yoga training, gericht op meditatie, waarvan de hatha yoga asana's (houdingen) de basis zijn. Naast deze houdingen wordt er gebruik gemaakt van (mantra)meditatie, visualisatie en concentratie-oefeningen. Met raja yoga wordt gewerkt aan lichamelijke conditie door middel van fysieke houdingen, die - naast verbetering van het coördinatievermogen en vermindering van klachten - ook soepelheid en ontspanning van het fysieke lichaam opleveren. Door verbetering van de conditie verdiept de ademhaling en de subtiele energiehuishouding (Pranayama) wordt geoptimaliseerd. Hierdoor neemt het lichamelijke, maar ook het geestelijk bewustzijn toe.

Restoratieve yoga

brengt je energieniveau op peil. Restoratieve yoga focust op het openen en ontspannen van het lichaam, om heling en vernieuwing mogelijk te maken. De yoga poses worden tot 5 minuten vastgehouden. We maken gebruik van hulpmiddelen (kussens, blokken e.d.) om je lichaam te ondersteunen, zodat je je echt kunt overgeven aan de pose. Je parasympatisch zenuwstelsel wordt gestimuleerd, je hartslag wordt lager en je immunsysteem krijgt de tijd zich op te laden en gezond te worden.

Tantric yoga

opent de deur naar je innerlijke wereld. Het is de vereniging van de individuele kundalini en de kosmische kundalini. Het openen van jezelf, je onuitputtelijke esctatische bron. Yoga is het één worden met de goddelijke energie binnenin jou. De focus van Tantric Yoga ligt op Inner Yoga (ipv outer yoga). Het is bedoeld voor vrouwen die hun inner guru willen leren kennen en ingewijd willen worden in de geheimen van tantra yoga. Tantric Yoga volgt het pad van zelfrealisatie volgens de Mahavidya's (10 Wisdom Goddesses) dmv asana, pranayama, mantra en meditatie leer je te 'zien' vanuit je derde oog.

Vinyasa flow / Flow yoga

is een dynamische (fysieke) vorm van yoga waarbij houdingen uitgevoerd worden op het ritme van de ademhaling. Hierdoor ontstaat een 'flow' van bewegingen, wat zowel zorgt voor dynamiek als voor geestelijke rust. Deze lessen kunnen langzaam, sterk, en meditatief zijn of juist erg uitdagend en snel.

Yin-Yang yoga

combineert twee tegengestelde en tevens elkaar versterkende krachten. In de les lopen yin- en yanghoudingen vloeiend in elkaar over. Het versterkt de botten en spieren, maakt het lichaam leniger en geeft verjonging aan de dieper gelegen weefsels.Het yang aspect van de les bestaat uit krachtige en dynamische houdingen, de mannelijke bewegelijke yangkracht. Het yin aspect richt zich meer op het dieper liggende bindweefsel rondom de gewrichten en de organen. Focus ligt hier vooral op stilte. Vanuit deze stilte begint een reis naar fysieke en mentale weerstanden. Iedere les is een proces van het erkennen, onderzoeken en tenslotte accepteren van alles wat op je pad komt. 

Volg ons op Facebook

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Volg ons op Instagram

Yoga   |   Meditatie & Mindfulness   |   Tai Chi / Qigong   |   Dans   |   HSP   |   Massage   |   Vrouwen   |   Singles   |   Relaties   |   Stressreductie   |   Stilte retreats   |   Mindful Sports   |   Snow & Ice

De mooiste retraites met inspirerende workshops zoals yoga, mindfulness, Tai Chi en HSP. FIT body & mind biedt de beste docenten op prachtige locaties in Nederland en Frankrijk. 

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram

info@fitbodymind.nl | 06-41025309 | Nederland

 © 2019  FIT body & mind  |  design by Studio Sille